Immár hetedik alkalommal állította össze a magyar Forbes, hogy kik a legértékesebb magyar sportolók és soha nem volt még holtverseny az élen.
A lezárások alatt sok sportoló tudta megmutatni magát a nagyközönségnek – teljesen más oldaláról.
A meccsek előtti sajtótájékoztatók helyét egyértelműen az Instagram vette át.
A járványhelyzetben az is kiderült, mit ér, ha sportolók társadalmi-közéleti ügyekben is megnyilvánulnak: viselj maszkot, maradj otthon, köszönjük az egészségügyi dolgozóknak, és a szezon legnagyobb port kavaró bejegyzése: a család az család.
Gulácsi Péter új színt vitt a sportolói kommunikációba – és tegyük hozzá, imázsának alakításába is –, amikor egy érzékeny témában egyértelműen állást foglalt.
Annyi biztos, megmutatta, hogy milliók által követett sportolók igenis beszélhetnek arról, hogy mit gondolnak a köz ügyeiről. Meglátjuk, ebben mennyi követője lesz.
Futballév volt
Aki eddig is tartalommal töltötte meg közösségimédia-felületeit, a lezárások idején erősen támaszkodhatott követőtáborára, de ez az időszak lehetőséget is adott sokaknak, hogy nekiálljanak közösségé formálni rajongótáborukat. Ebben még mindig kevés a tudatosság a magyar piacon, ahol a hirdetők aktív influenszerszerepet várnak el a sportolóktól is.
A lista első öt helyezettje a szélesebb nyilvánosságban is meg tudta mutatni egyéniségét – ki ösztönösen nyilatkozva, ki profi csapattal a háta mögött. Nemcsak a foci-Eb miatt (ami a hirdetőknek is fontos időszak) léptek előre a labdarúgók a friss Forbes-listán, egyre több a nemzetközi, jegyzett ligában helytálló magyar játékos, miközben a Ferencváros a sportág csúcsát jelentő Bajnokok Ligájában (BL) vitézkedett tavaly ősszel.
Látványos, ahogy visszaesett a listán a kézi- vagy vízilabda, ugyanakkor vannak új szereplők is.
Felemelkedő csillagok
Közülük is Valter Attila mente az egyik legnagyobbat, aki egy ideig a Giro d’Italia körverseny összetett mezőnyét is vezette – nem csak Magyarország, az egész világ felfigyelt rá. (Valter Attiláról külön portrét írtunk a júliusi magazinba.)
Valterrel együtt egy új sportág is debütált a Forbes-listán,
ő az első, aki országúti kerékpárosként bekerült a 25-ös „Forbes-bolyba”.
Helyezés tekintetében a legnagyobb „csúcsugró” mindenképp Szalai Attila, a labdarúgó válogatott tagja, aki pályafutása legjobb évén van túl – a közösségi médiában pedig kifejezetten nagy és aktív a követőtábora. Ennek is köszönhető, hogy rögtön az 5. helyen nyitott a listán.
Az előző évek alapján az látszik, hogy hatalmas előny, ha valakit egy-egy kiugró eredménye miatt azonosítanak egy egész sportággal – kérdés, hogyan aknázza majd ki, például, Valter ezt a lehetőséget, miközben az átszabott Tour de Hongrie-val itthon már nem csak a városi kerékpározás növeli a sportág népszerűségét.
A hirdetők egyik kedvence továbbra is a tenisz – jó hír, hogy a sportág csendes évet zárt, a szövetségben megindult az előző vezetés által hátrahagyott kétes ügyek kivizsgálása és a rendrakás.
Botrány így is akadt, de ott, ahol nem vártuk: a sportlövő-válogatott tagjainak nevét valószínűleg azok is tudják, akik a sportág alapjaival sincsenek tisztában.
TOP 10
- Hosszú Katinka és Szoboszlai Dominik (holtversenyben)
3. Milák Kristóf
4. Gulácsi Péter
5. Szalai Attila
6. Kapás Boglárka
7. Willi Orbán
8. Fucsovics Márton
9. Cseh László
10. Liu Shaoang és Liu Shaolin Sándor (szintén holtversenyben)
Na, de mi van az olimpiával?
A vízilabda, de a szélesebb nyilvánosság előtt a kézilabda is azok közé a sportágak közé sorolható, amelyek láthatóságán sokat lendít egy olimpia, vagyis egy-egy jó teljesítmény nagyot dobhat egy-egy sportoló karrierjén. Ugyanez például nem feltétlenül igaz egy jó BL szereplés esetén, a lényeg itt azon van, hogy a sportág mindennapjait nem követők közül hányan ismernek fel egy-egy sportolót.
A Forbes sportlistája eddig is az olimpia előtt jelent meg. Ennek oka, hogy az, hogy ki hogyan tudja építeni az énmárkáját egy jó olimpiai szereplés után, az csak hosszabb távon látszik, mérhető. A 2017-es listánk élbolyában szerepeltek azok, akik ügyesen használták ki a riói olimpiával szerzett népszerűségüket.
A teljes lista a Forbes magazin júliusi számában, melynek címlapsztorijában Geszti Péter portréja és legfrissebb dilemmái olvashatóak.
Módszertan
A listán elfoglalt helyezés a sportolók pénztermelési képességét és sporteredményeit mutatja meg, ki mennyire építi jól a márkáját, és mennyire képes kihasználni az abban rejlő üzleti lehetőségeket. Módszertanunkat tavaly a Deloitte segítségével dolgoztuk át, ők idén is segítették munkánkat.
A helyezést adó értékelésben 40 százalékkal súlyoztuk a sporteredményeket (illetve adott sportág népszerűségét, üzleti potenciálját), 25 százalékot adott a közösségi média (mennyire erős influenszer valaki), 15 százalékot a hírteljesítmény, 15 százalékot a legnagyobb, sportszponzorációban aktív hirdetők értékelése, és öt százalékban számított, kinek hány aktív éve van még hátra (minél több, annál magasabb pontszámot kaptak).
A hirdetőket (OTP, Magyar Telekom, Mercedes, Biotech USA, Spar) és szakértőként a Deloitte-ot arra kértük, értékeljék, kivel milyen mély és hosszú távú kapcsolatot alakítanának ki. A sporteredményeknél a hazai és nemzetközi eredményekhez – a cégértékeléshez hasonló módon – egy sportági szorzót társítottunk, utóbbit a Deloitte szakembereivel az adott sportág nézettsége, az elérhető pénzdíjak és keresetek, valamint csapatsportoknál a klubtornák pénzdíjazása alapján határoztuk meg. (A foci 10-est kapott, az úszás 8-ast, a vízilabda 2-est, például.)
A közösségi médiánál azt vizsgáltuk, ki milyen arányban képes interakcióra bírni követőtáborát: a Facebook- és Instagram-követők számát az úgynevezett engagement rate-tel korrigáltuk (a követőtábor hány százaléka reagál egy-egy posztra).
A hírteljesítményben a Sentione kontextuális online adatelemzésével azt mértük fel a legnagyobb elérésű, nem elsődlegesen sporttal foglalkozó (HVG, Mfor, 24.hu, Index.hu, Origo.hu, Nők Lapja, Világgazdaság, Telex.hu) orgánumok Facebook-oldalán, hogy az adott sportolóról szóló hírek mekkora közönséghez jutottak el, és hogy inkább negatív vagy pozitív volt a megítélésük. Ugyanezt az elemzést elvégezték a sportolók közösségimédia-felületein is (Facebook, Instagram).
A lista összeállításához használtuk a Phlanx közösségimédia-adatbázisát és a Nielsen televíziós nézettségi adatait is.
A vizsgált időszak: 2020. május 1. – 2021. május 31.
Borítókép: a Forbes friss listája a legértékesebb magyar sportolókról a magazin 2021. júliusi számában.